Sabtu, 14 Januari 2012

Apa itu Resdung?



什么是鼻窦炎?

Istilah Perubatan Tradisional - Ia merupakan kerengsangan hidung yang boleh menyebabkan hidung dan organ-organ lain menjadi gatal dan menimbulkan ketidakselesaan.
术语传统 - 这是鼻子内部的问题而造成鼻腔和其他器官的发痒并引起不适。


Istilah Saintifik - Merupakan virus kanser yang hidup di bawah lapisan kulit.
科学名词 - 是一种寄居在皮肤内外层的癌症病毒。该病毒含有肮脏的血流量会造成皮肤损伤,也可能会损害体内某些器官。


Resdung adalah perkataan yang digunakan untuk menggambarkan pelbagai penyakit hidung.Salah satu punca gejala resdung adalah akibat jangkitan bakteria keatas hidung dan rongga disekelilingnya.
鼻窦炎是用由于鼻子及其周围因细菌感染而造成的一种病症。


Dianggarkan hampir 25% penduduk negara ini mengalami penyakit resdung yang serius.
据估计,近30%的人口​​患有严重的鼻窦炎。 Diantara tanda-tanda resdung ialah gatal-gatal, hidung berhigus atau tersumbat, sakit kepala terutama di dahi dan pipi, kelumumur yang berterusan walaupun bermacam syampu dan ubat telah digunakan.鼻窦炎的病症是发痒,鼻塞 ,敏感 ,头痛,尤其是在额头和脸颊部分。 Ramai yang tidak memandang serius tentang penyakit ini tapi sebenarnya boleh mendatangkan bahaya kepada penghidapnya.很多人轻视这个病的严重性,但实际上可以给患者造成伤害。 Untuk kanak-kanak, ia boleh sebabkan jangkitan sellulitis dan merah pada bahagian mata.对小孩子来说,它可能会由于脸部皮肤受感染而造成红眼, Akhirnya boleh menyebabkan buta.最终可导致失明; Manakala untuk orang dewasa, ia boleh menyebabkan nanah daripada sinus frontal tidak dapat keluar daripada hidung dan akan masuk serta memenuhi ruang dalam otak.而对于成年人来说,它可能会由于额窦脓不能够从鼻子排出间接使其在大脑中占据空间, Ini akan menyebabkan dinding pemisah akan menjadi semakin tebal dan boleh mengakibatkan sinus mudah tersumbat.这将导致大脑的隔离墙变成更厚,很容易导致鼻窦阻塞并可能造成发炎

1)我们如何知道自己患有鼻窦炎
.
受感染者往往在早晨打喷嚏是鼻窦炎的迹象,也当吸入一些灰尘而造成鼻塞。脸和鼻子痒因吃到海鲜等食物,偏头痛 或经常感冒。

2)是什么因素造成鼻窦炎病?
鼻窦炎疾病是由于许多因素造成,包括饮食,身体抗体虚弱或遗传,工作/家庭环境。

3)我们需要怎么控制和预防由鼻窦炎所引起的疾病使它不会变成严重?
病人是建议降低摄取海鲜或酸辣的食物,如果你的工作环境中多灰尘,请戴上口罩并经常洗脸。

 4)鼻窦疾病是否有危险性?
鼻窦疾病将是危险的,如果个人的态度不想接受任何治疗,也没有采取任何预防措施 将会导至 病情便得更加严重。


5
)鼻窦疾病在马来西亚人的比例是多少?
在马来西亚的鼻窦感染者的比例为1:3是指三个健康的人之一就有一个人有患上鼻窦疾病的风险。

Apa itu Resdung?

Istilah Perubatan Tradisional - Ia merupakan kerengsangan hidung yang boleh menyebabkan hidung dan organ-organ lain menjadi gatal dan menimbulkan ketidakselesaan.

Istilah Saintifik - Merupakan virus kanser yang hidup di bawah lapisan kulit.  Ia mengalirkan darah kotor yang menjadi punca kepada kerosakan kulit muka. 
Virus ini turut mengalir bersama darah yang boleh menjadi punca kepada kerosakan organ-organ tertentu dalam badan.

Resdung adalah perkataan yang digunakan untuk menggambarkan pelbagai penyakit hidung.Salah satu punca gejala resdung adalah akibat jangkitan bakteria keatas hidung dan rongga disekelilingnya.

Dianggarkan hampir 30% penduduk negara ini mengalami penyakit resdung yang serius.  Diantara tanda-tanda resdung ialah gatal-gatal, hidung berhigus atau tersumbat, sakit kepala terutama di dahi dan pipi, kelumumur yang berterusan walaupun bermacam syampu dan ubat telah digunakan. Ramai yang tidak memandang serius tentang penyakit ini tapi sebenarnya boleh mendatangkan bahaya kepada penghidapnya.  Untuk kanak-kanak, ia boleh sebabkan jangkitan sellulitis dan merah pada bahagian mata.  Akhirnya boleh menyebabkan buta.  Manakala untuk orang dewasa, ia boleh menyebabkan nanah daripada sinus frontal tidak dapat keluar daripada hidung dan akan masuk serta memenuhi ruang dalam otak.  Ini akan menyebabkan dinding pemisah akan menjadi semakin tebal dan boleh mengakibatkan sinus mudah tersumbat.
1)     Bagaimana kita nak tahu yang kita ada penyakit resdung ?
Petanda-petanda orang yang terkena resdung ialah sering bersin pada waktu pagi dan juga bila terhidu sedikit habuk,hidung kerap tersumbat,gatal dipermukaan muka dan hidung apabila makan makanan laut/ayam,berjerawat di kepala,rambut kerap gugur,migrain dan juga sering selsema.
2)   Bagaimanakah seseorang itu boleh terkena penyakit resdung ?
Seseorang itu terkena penyakit resdung berpunca dari banyak faktor,antaranya faktor pemakanan,antibodi badan yang lemah dan juga faktor genetik serta kebersihan persekitaran tempat kerja/kediaman. 
3)    Bagaimana kita perlu mengawal penyakit resdung yang dialami supaya ia tidak menjadi kritikal ?
Pesakit disyorkan mengurangkan pengambilan makanan laut/sambal belacan,pakai topeng muka jika anda bekerja di persekitaran yang berhabuk,kerap mencuci muka 2x sehari dengan sabun

       4) Adakah penyakit resdung merbahaya ?
            Penyakit resdung akan menjadi bahaya jika sikap individu  

            tersebut tidak mahu langsung menjalani  sebarang rawatan
           dan juga tidak mengambil sebarang langkah pencegahan.

    


Tiada ulasan:

Catat Ulasan